2015-ben otthagytuk a cégeket, ahol dolgoztunk, és úgy döntöttünk, hogy nyugdíjasak leszünk, majd egy hét múlva már tele volt a naptárunk. – Interjú Balogh-Mázi Máriával

Balogh-Mázi Mária, Maja programozónak tanult, és így is kezdte karrierjét, majd nagybanki projektmenedzserként folytatta, végül férjével közösen létrehoztak egy angyalbefektető céget, illetve a DreamJo.bs álláskereső portált is ők alapították. Azóta angyalbefektetőként közel 40 cégbe fektettek be, a DreamJo.bs pedig Magyarország egyik legnagyobb nevű álláskereső oldalává vált.  

A tavasszal (2021) megejtett beszélgetésünk során Maja többek közt megosztotta velünk, hogy tapasztalatai szerint mire van szükség egy startup sikerességéhez, mik a legnagyobb buktatók egy vállalkozás elindulásakor, és hogy ő önmagát sikeresnek tartja-e.

Azt, hogy jelenleg mivel foglalkozik, ő így foglalta össze:

Én jelenleg a DreamJo.bs vezérigazgatója vagyok. Ezen kívül a férjemmel együtt van egy angyalbefektető cégünk, ahol nagyjából 40 befektetésünk van. Én megközelítőleg az időm 90%-ában a DreamJobs-t igazgatom, a másik 10%-ban pedig a másik 40 cég felett anyáskodom. És ezen kívül van egy kislányom, aki óvodás, úgyhogy a maradék időmet pedig vele töltöm. 

Pontosan, mivel foglalkozik a cég? Mi a tevékenysége, és hogyan működik?

A DreamJo.bs egy álláskereső portál. De nem egy klasszikus álláskereső portál, nálunk a fő mondanivaló az őszinteség és kommunikáció. Mindig ez a vezérelv az álláskeresésben. Nálunk az álláskeresők, és a munkaadók is bemutatkozhatnak. Olyan módon mutatkozhatnak be, hogy  nagyon sok mindent elárulnak magukról, olyan dolgokat, amit egyébként nem lehet az interneten fellelni róluk. Például egy nagy cégről nem biztos, hogy megtalálod az interneten, hogy ők papucsban vannak-e a munkahelyen, vagy nem biztos, hogy megtalálod, azt hogy szülinapoznak-e munkaidőn kívül. Tehát rengeteg olyan soft dolgot árulnak el a mi oldalunkon a cégek magukról, amire egyébként a munkavállalók kíváncsiak, de sehol máshol nem találják meg.

Dreamjobs | dreamjo.bs

 

És ugyanígy a munkavállalóknak is van egy úgynevezett self-branding profiljuk, ahol bemutatkozhatnak, és feltölthetnek például képet arról, hogy mit csinálnak szívesen a szabadidejükben. Vagy jelezhetik magukról badgek (jelvények) segítségével, hogy kávé szeretők, vagy tea szeretők, vagy esetleg kutyaszeretők. Tehát dolgokat, ami nagyon fontos, mert ha elmész egy munkahelyre nem is elsősorban az fog dönteni abban, hogy te hosszútávon ott dolgozol-e, vagy hogy a szakismereted megvan-e, hanem az, hogy mennyire tudsz beilleszkedni a céges kúltúrába. A céges kultúra pedig általában az egyforma embereket vonzza, és aki nem illik bele azt kiveti magából.

Úgyhogy a hosszútávú elköteleződésnek az az egyik alappillére, hogy jól érezzük magunkat és a közös kúltúrák vonzzák egymást. Úgyhogy ebben segítünk mi az oldalunkon, és ezért ez nem egy klasszikus álláskereső oldal. 

Hogyan indult el a DreamJo.bs, honnan jött az ötlet?

2015-ben kezdtünk el a férjemmel a befektetésekkel foglalkozni, nagyon sok startuppal beszélgettünk.

Láttuk, hogy nekik az a problémájuk, hogy nem tudnak megfelelő munkaerőt bevonzani. Egy nagyvállalat az egy biztos háttér, oda szívesen mennek dolgozni akár a fiatalok, akár később is bárki. Viszont a kisvállalatok és startupok tudnak esetleg olyat kínálni, amit a nagyvállalatok nem. Tehát például a startupoknál bevett szokás, hogy részesedést adnak a cégből a dolgozóknak. Lehet, hogy egy kicsit kevesebb a fizetés, de cserébe, ha később lesz egy exit, akkor abból bőven részesül az is, aki csatlakozott, és mindenféle egyéb jópofa juttatás van. Illetve nagyon jó missziók, amikhez csatlakozni lehet.

Csak azt tapasztaltuk, hogy ezt nem feltétlenül tudták megmutatni, úgyhogy elkezdtünk kialakítani egy oldalt startupoknak, ahol bemutatkozhatnak. Aztán később ehhez csatlakoztak a KKV-k, nagyvállalatok, mostanra pedig több mint 2400 cég van fent az oldalunkon és így szép lassan kinőtte magát egy ötletből. Először egyébként a Baconsültön keresztül csináltuk, majd 2016-ban spin-offoltunk és egy önálló céget hoztunk létre, a Dreamjobs Zrt.-t, aminek én lettem a vezérigazgatója.

Több hasonló álláskereső oldal is van Magyarországon, akár a Profession.hu vagy a LinkedIn saját álláskereső oldala. Hogyan lehet egy ilyen viszonylag telített piacon kitűnni? Általánosságban van valamilyen recept szerinted, hogy hogyan lehet egy már meglévő piacon kitűnni?

Egyrészt a DreamJo.bs nem hasonló, mert a Professionon-ön a mai napig úgy néz ki egy álláshirdetés, mint ahogy 60 évvel ezelőtt az Expressben feladták az emberek. Leírják a cégek, hogy mit várnak el, néhány dolgot amit kínálnak, és ennyi. Tehát nem tudsz meg semmit, arról hogy hol fogsz dolgozni, nagyon sokszor fejvadászok hirdetnek, tehát még a cégnevet sem tudod meg.

Nálunk ez teljesen máshogy van, tehát nem onnan közelítjük meg a dolgot, hogy mik az elvárások a munkavállalóval szemben, hanem onnan, hogy mi az amit a cég tud nyújtani. Alapvetően egyébként, hogyha egy telített piacon ki akarsz tűnni akkor egy niche területet kell keresned, (a niche terület azt jelenti hogy hogy egy nagyon szűk  terület) amivel senki más nem foglalkozik.

A mi területünk például a nagyvárosi fehérgalléros képzett munkaerőnek a mi oldalunkra gyűjtése, és az ő segítésük, hogy megtalálják a megfelelő munkahelyet. Illetve azoknak a munkahelyeknek a segítése, akik ilyen pozíciókat szeretnének betölteni. Tehát ez az a niche piac amire lőni kell. És ez általánosságban igaz, tehát nemcsak az álláspiacra, hanem hogyha bármilyen területen vállalkozni akarsz, akkor a legnagyobb esélyed akkor van, ha egy ilyen területet megtalálsz.

Balogh Petya és Maja | baconsult.hu

A következő kérdésünk az angyal befektető céghez fog kapcsolódni, de mindenek előtt: akkor úgy ejtjük, hogy „Békönsült” és nem „BaKonzult”, igaz?

Igen. Eredetileg a BAconsult a Balogh-consult-ból jön. De egyébként nagyon szeretünk játszani a szavakkal, és hogyha leírva látod hogy Baconsult, akkor a bacon adja magát. 

Hogyan néz ki a Baconsult munkája, tehát hogyan képzeljük el egy angyalbefektető napi teendőit?

Alapvetőleg ezt ketten csináljuk a férjemmel, most a megosztás az az, hogy ő csinálja 90 százalékban az angyalbefektetést én a Dreamjo.bs-ot 90%-ban, és a maradék 10%-10% az, amit a másikkal foglalkozunk. Én mindig azt mondom, hogy ez egy nagyon költséges hobbi, mert egy startup befektetésnél nem lehet sose tudni, hogy az megtérül-e. Körülbelül tíz, tizenöt év múlva fog kiderülni, hogy jól döntöttünk-e most. 

Tehát egyrészt adunk pénzt, változó hogy mennyit, nagyjából  5-10 milliótól, az 50-60-70 millióig kell elképzelni, és ezek után nem engedjük el a cégek kezét. Az angyalok egy része egyébként itt megáll, tehát a pénzt befekteti és utána várja,hogy az majd valamikor megtérül. Mi nem ezt csináljuk, mi úgynevezett smart money-t adunk, ami azt jelenti hogy nem csak pénzzel, de tanácsokkal is segítjük a vállalkozókat.

Rendszeres konzultációk vannak kéthetente általában két óra, amikor a cég vezetőjével leülünk, ő elmondja az aktuális problémáit és mi segítünk a megoldásban. Nagyon fontos, hogy operativan nem veszünk részt a cég munkájában, a vezetésben, azt a cég vezetőjére hagyjuk. Nyilván, hogyha látjuk, hogy nagyon nagy baj van és érezzük, hogy a pénzünk elúszik, akkor beavatkozunk, bár nagyon sokszor olyankor már késő. Alapvetően ennyiből áll egy angyalbefektető élete, hogy beszélget, beszélget és osztja az észt.

A befektetéseitek közül melyik a kedvenced, melyikkel foglalkozol a legszívesebben?

Csak olyan projektünk van, amivel szívesen foglalkozunk, különben nem fektetnénk be. Csak egy pénzügyi tervre nem adunk pénzt. Amikor befektetünk, akkor mindig először találkozunk az alapítókkal és hetekig, hónapokig beszélgetünk.

Ekkor még mindenféle elköteleződés nélkül. És miután kialakult a kölcsönös szimpátia, akkor jön a befektetés. Volt már olyan, hogy hetekig beszélgettünk és utána végül úgy döntöttünk, hogy mégsem, mert éreztük, hogy nem fogunk tudni együtt dolgozni. De ez mind leírhatatlan, kikalkulálhatatlan dolog. Általában a kémia dönt, úgyhogy nem is nagyon tudnék választani.

De rengeteg nagyon jó befektetésünk van. Hogyha néztétek a Cápák Között műsort, akkor abból legalább tíz befektetésünk van. Ezen kívül van például a Logiscool aki gyerekeknek tanít programozást ez az egyik nagy kedvenc, emellett talán a BOOKR Kids, aki gyerekeknek interaktív mesekönyveket valósít meg, őket is nagyon szeretjük. Illetve van 2 programozó iskolánk is, a Greenfox Academy és a CodeBerry School (illetve a Logiscool is programozó iskola, csak gyerekeknek). Úgyhogy nagyon sok cégünk van és nem tudnék kiemelni egyet sem.

Nyilván a DreamJo.bs, amit én vezetek áll a legközelebb a szívemhez, de befektetések közül nem tudnék választani.

A Baconsult-ön keresztül az évek során valószínűleg sok sikeres, és esetenként akár kudarcot valló startuppal is kapcsolatba kerültetek, mit látsz ezek alapján, mi lehet a kulcsa egy startup sikerének, van egyáltalán ilyen?

Ami nagyon fontos, hogy a startup mindig egy saját fájdalmon alapuló problémát oldjon meg. Volt olyan befektetésünk, amikor fiatal srácok elhatározták, hogy a repüléssel kapcsolatban ők csinálnak egy applikációt és megreformálják a reptéri életet. Soha életükben előtte nem dolgoztak repülőtéren, soha életükben nem foglalkoztak ezzel a témával. Hittünk bennük, de sajnos befuccsolt az üzlet. Pont azért, mert nem saját fájdalmon és tapasztalaton alapult az ötletük.

Nagyon fontos – és azt gondolom már így a sokadik befektetés után kijelenthetem, hogy az a cég lesz sikeres, ahol az alapítóknak van valamilyen kötődésük az adott témához.

Tehát ha te még nem foglalkoztál a dropshippinggel például – utalt Maja egy korábbi ötletünkre – és nem hozol be olyan menedzsment tagot, vagy alapítótagot magad mellé, akinek ebben van tapasztalata, akkor nagy valószínűséggel el fogsz bukni. Ez nem 100%, de én azt gondolom, hogy 99%.

A másik, ami nagyon fontos, hogy nem szabad feladni. Általában a sikeres vállalkozóknak egyébként mindig van 1, 2, 3, 4 bukott vállalkozása, mire a sokadik sikeres lesz. Ezzel így vagyok én is, a férjem is, nem ez az első, amit elkezdtünk. A befektetéseink közül is a 40-ből azt hiszem, hogy 6 van olyan, ami becsődölt, nem minden vállalkozás lesz sikeres. Azt gondolom, hogy az első néhány évet 10-ből egy éli túl.

Milyen tanácsod van egy olyan most induló vállalkozásnak, aki befektetőket keres? Ti mi alapján választotok, hogy kibe fektettek be?

Sok minden függ attól, hogy milyen fázisban jár a vállalkozás. Általában ötletre senki nem ad pénzt. Egy angyalbefektető akkor csatlakozik be, amikor már van egy kész termék, és legaláb ígérvény, hogy valaki megveszi, vagy megvan az első néhány vásárló. Úgyhogy érdemes minél előbb piacra vinni, vagy letesztelni azt, hogy egyáltalán kell-e az embereknek, amivel te foglalkozol. Nem baj, ha nincs még teljesen kész a termék, nem baj, ha még csak teszt fázisban van, de legalább már legyenek meg az első visszajelzések.

Az ezelőtti fázisban a három ,,F” ahonnan pénzt lehet szerezni. ,,Family, Friends and Fools” – vagyis család, barátok és a bolondok.

Mi ott szoktunk beszállni, amikor már nem csak termék van, és nem csak az első ügyfelek, de már rendes bevétel is van egy cégben. Itt már kicsit nagyobb az esélye, hogy talpon marad a cég.

Úgyhogy azt tudom tanácsolni annak, aki kezdő vállalkozó, hogy mindenképpen tesztelje le a termékét. Akármilyen módon, még ha manuálisan is hajtja az egészet, még ha mindent csak Excel táblázatban vezet is, akkor is tesztelje le. És egyébként nagyon ajánlom mindenkinek a Lean startup című könyvet, mert abban zseniálisan le van írva, hogy hogyan kell tesztelni, és hogyan kell mindig olyan ciklusokat csinálni, amikor minél több idő alatt minél több mindent letesztel az ember, és ha bejön, akkor hogyan folytatni az úton tovább, ha pedig nem jön be, akkor elvetni az ötletet, és egy másikat azonnal kipróbálni.

Te személy szerint mit tartasz sikernek, sikeresnek tartod magad?

Igen, én sikeresnek tartom magam. Nekem az volt a vágyam gyerekkoromban – egy nagyon szegény családból származom – hogy akkor leszek sikeres, ha bemegyek a boltba, és nem kell válogatnom aközött, hogy melyik sajtot vagyem meg, vagy melyik élelmiszert, a drágábbat, vagy az olcsóbbat. Úgyhogy ebből a szempontból sikeres vagyok, azt hiszem, mert bemegyek a boltba, és nem kell néznem az árakat. De egyébként mindenkinek más a siker definíciója, szerintem siker az, hogy hatással lehetek másokra, úgyhogy igen, sikeres vagyok.

Mi volt a legnagyobb mérföldkő, amit elértél a pályafutásod során, mi jut hirtelen eszedbe?

Néhány hete a Forbes címlapján voltam – az interjút idén tavasszal készítettük – az egy elég nagy mérföldkő volt. Egyébként az az érdekes, hogy egészen simán ment a pályafutásom. A Veszprémi Egyetemen végeztem informatika szakon, de már az utolsó években programozóként dolgoztam. Onnantól kezdve utána nagyon sokáig így folytattam, és sikeres programozó voltam. Aztán sikeres IT projektmenedzser lettem, mindig küzdöttem, meg mindig keményen dolgoztam, de például soha nem éreztem, amit sokan mondanak, hogy nőként nem tudok úgy érvényesülni az IT világban. Én nagyon jól tudtam érvényesülni az IT világban nőként is, nagyon jól megtaláltam a hangot a férfiakkal. Biztos azért, mert már középiskolában is programozónak tanultam, és mindig fiúkkal voltam körülvéve.

De a nagy mérföldkövek talán mindig azok voltak, amikor váltottam. Amikor programozóból projektmenedzser lettem, vagy amikor 2015-ben mi otthagytuk a cégeket, ahol dolgoztunk, és úgy döntöttünk, hogy nyugdíjasak leszünk, és soha többé semmit sem csinálunk, majd egy hét múlva már tele volt a naptárunk.  Az is egy mérföldkő volt, amikor megalapítottuk a DreamJo.bs-t hivatalosan, de egyébként nekem a legnagyobb mérföldkő úgy általánosságban az életemben az volt, amikor a kislányom megszületett. Az mindent megváltoztatott, a munkastílust, az élethez való hozzáállást, azt is, hogy a pályafutásom hogy alakult. Úgyhogy az 2016 december 31.-én egy jó szilveszteri „buli” volt, amikor ő megszületett, ez volt a legnagyobb mérföldkő az életemben.

Mesélted korábban a reptéri életet érintő alkalmazást, és hogy az végül becsődölt. Biztosan volt még olyan befektetésetek, ami elbukott, min buktak el ezek, hogyan lehetett volna esetleg megelőzni a bukást?

Igen. Például volt olyan fagyizó, ami nem lett sikeres, és ezt talán az előzhette volna meg, ha nincsen Covid, és nem esik annyit az eső a nyáron. Van egyébként, amikor hiába küzdesz, rosszul alakulnak a dolgok. Illetve vannak olyan vállalkozások is – ilyen szerencsére nem a mi portfóliónkban van – ahol nagyon jó az ötlet, nagyon jó a termék, de még a világ nem érett meg rá. És esetleg néhány év múlva egy ugyanolyan termékkel, egy másik cég viszont óriásit robbant. A sikerhez az kell, hogy egy csomó minden együttálljon, lehet, hogy valaki túl korán megy a piacra, lehet, épp mint egy fagyizónál: jön a covid. És nem tehetsz ellene semmit.

De nem szabad elveszíteni a hitet és feladni, mert minden egyes kudarcból, vagy bukott vállalkozásból is tanulsz.

Honnan jött eredetileg az ötlet, hogy angyalbefektetéssel szeretnétek foglalkozni?

2015-ben amikor otthagytuk a cégeinket, a férjem akkor az NNG-t építette, ott lemondott a vezérigazgatói tisztségéről, én nagybanki projekteket vezettem, és azt gondoltuk, hogy mi együtt akarunk lenni, és nem gondolkoztunk másban, utazgatni akartunk. Nekem is volt előtte már exitem, úgyhogy volt szerencsére mit a tejbe aprítani, úgyhogy úgy gondoltuk nyaralunk egyet. De aztán jöttek és kerestek minket. Petyának elég jó híre volt IT szakmában is és cégvezetéssel kapcsolatban is.

Elkezdtünk velük beszélgetni, és jöttek hozzánk a csillogó szemű vállalkozók, és úgy éreztük, hogy mi segíteni akarunk nekik. Úgy éreztük, hogy van annyi tapasztalatunk az elmúlt 40 évből, hogyha ezt elmondjuk nekik, akkor lehet, hogy könnyebben lesz sikeres a cégük. Azután, amikor pénzre volt szükségük, akkor pénzzel segítettünk, úgyhogy ez egy darabig egy fajta „sodródás” volt, aztán intézményesítettük egy idő után. De legelőször ez hobbiként, segítségként indult, vissza akartunk adni a világnak valamit abból, amit mi kaptunk az elmúlt időszakban.

Hidasi Ákos
Hidasi Ákos
A Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium diákja vagyok. Osztálytársaimmal 2016-ban, hatodikos korunkban indítottunk egy diákvállalkozást (www.balassi-dv.hu). Csapatunk a Magyar Tudományos Akadémia történészeivel közösen alkotta meg a Rebellió Játszd újra '48-at! című társasjátékot (www.rebellio.hu). A diákvállalkozás működtetése mellett pénzügyi és gazdasági ismereteket is tanultunk és számos pénzügyi versenyen indultunk. Nyolcadikos korunkban zsinórban kétszer lettünk országos első helyezettek a Magyar Nemzeti Bank által szervezett pénzügyi versenyeken.

Legújabb interjúk

Videók

00:11:30

00:02:04

Instagram

Ezek is érdekelhetnek: